lindqvistsimon.blogg.se

Nydiagnosticerad Aspergare som fortfarande drömmer om att bli professionell jockey.

Ibland blir jag bara så arg

Kategori: Allmänt

Ett av de tillfällena när jag blev riktigt rasande inträffade häromdagen. Mamma berättade att någon av hennes FB-kontakter länkat en artikel från en amerikansk tidning där skribenten kopplat ihop skolskjutningarna som hänt i Amerika med autism och då främst Aspergers. Han menade att personer med Aspergers är mer benägna att ta till våld än andra.
Och detta påstående byggde han på att Adam Lanza (killen som sköt i Newtown) var diagnosticerad Aspergare. Om detta stämmer vet jag inte men det kan säkert vara sant. Personer med Aspergers är inte någon homogen massa utan främst individer. Och bland dessa kan det naturligtvis även finnas personer som är benägna att ta till våld. Men att därmed koppla ihop autism med skolskjutningar är lika dumt som att koppla ihop terrordåd med muslimer. Som vi fick erfara 2011 är det inte alla terrordåd som begås av muslimer.
Själv tror jag att den största anledningen till att det förekommer skottlossningar i USA är deras 220 år gamla oerhört liberala vapenlagar. Vapenförespråkarna (NRA till exempel) stödjer sitt ställningstagande på en författning som skrevs under en tid då det fanns risk att anfallas av såväl björn som puma eller andra vilda djur. Dessutom hade vapnen en eldhastighet med maximalt tre skott per minut eftersom de var mynningsladdade. Jag tror inte att de som skrev denna konstitution räknade med att varje människa kunde få tillgång till exempelvis vapen med 30 skott i ett magasin som kunde tömmas på ett par sekunder.
Detta är min åsikt. Man säger visserligen att det inte är vapnen utan människorna som dödar men utan snabb tillgång till vapen hinner människan tänka en extra gång.
Jag vet att det här inlägget egentligen inte har ett enda dugg med varken galopp eller hästar att göra men jag var bara tvungen att få det ur mig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: