lindqvistsimon.blogg.se

Nydiagnosticerad Aspergare som fortfarande drömmer om att bli professionell jockey.

Välkomna till min blogg

Kategori: Allmänt

Jag heter Simon Lindqvist och jag startar den här bloggen för att beskriva mitt liv på väg mot ett arbete som jockey. Jag är sedan februari 2012 diagnosticerad Asperger, en diagnos som jag naturligtvis haft i hela mitt liv men tyvärr inte vetat om innan. En del av inläggen i den här bloggen kommer också att handla om det. Både om hur det har varit innan och om hur det har påverkat mig att få diagnosen klar.
För ett par år sedan kom jag av en tillfällighet i kontakt med hästar genom min mamma och syster. Och någon nämnde att jag med min storlek kanske skulle satsa på att bli jockey. Eftersom jag är den jag är satte detta igång en process i mitt huvud som inte gick att stoppa. Det är lite så jag är. Jag håller hela tiden på med att tänka igenom olika eventuella scenarier för min framtid.
Med hjälp av AnnaMaria Andersson på AMA hovslageri fick jag reda på att det finns något som heter British Racing School. Denna ligger i Newmarket och erbjuder kurser för den som vill bli jockey och i april 2012, närmare bestämt den 25, var jag där på intervju. Detta resulterade i att jag fick erbjudande om att börja på skolan redan innan sommaren. Detta gick av olika anledningar inte utan jag fick istället en plats på kurs som börjar efter nyår.
Men för att jag ska kunna komma dit behöver jag hjälp. Skolan vill ha 1 500 GBP i deposition och de pengarna måste jag på nåt vis få ihop innan januari. Hur mycket det innebär i SEK beror helt på hur kursen ligger när de betalas in. Om det är nån som har lust att bidra med en slant så lovar jag att i gengäld nämna namn på de personer och företag som hjälpt mig iväg när jag börjat arbeta som jockey. Depositionen får jag dessutom tillbaks när jag är färdig med utbildning och praktik efter knappt två år. Då kan jag också betala tillbaks till de som bidragit.
Jag är också villig att skriva sponsoravtal med företag eller privatpersoner som är villiga att hjälpa mig. Jag söker även jobb och försöker på alla sätt lösa det så. Men med min diagnos är det inte alla jobb som passar mig eftersom jag har svårt att samspela med andra människor. Sen å andra sidan så föredrar jag jobb som inte många andra vill ha - ensamma, smutsiga och monotona. Jag tar gärna emot tips på stipendier att söka också.
Om du har läst så hår långt tackar jag för din tid och hoppas att du har uppskattat det du läst. Då kanske du vill komma tillbaks en annan gång.
Ha det bra så ses vi när vi ses.

Kommentarer

  • Ulrika säger:

    Sök stipendier och fonder. Då är din diagnos en tillgång, här är en länk där du kan börja gå igenom alla fonder.

    http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx

    Lycka till och ge inte upp!

    Svar: tack för tipset :)
    Simon Lindqvist

    2012-10-02 | 21:43:58
  • Ulla säger:

    Hej Simon! Jag ska med glädje följa din blogg. Dels för att jag är hästintresserad själv och dels för att jag har en son med samma diagnos som du har. Ett stort LYCKA TILL med din utbildning!

    Svar: Tack
    Simon Lindqvist

    2012-10-03 | 08:16:36
  • Tina säger:

    Hur modigt som helst Simon att skriva om det här!
    Jag beundrar dig för det och vill också passa på att önska dig stort Lycka Till!

    Svar: tack
    Simon Lindqvist

    2012-10-03 | 09:54:47
    Bloggadress: http://www.personanongrata.blogg.se

Kommentera inlägget här: