lindqvistsimon.blogg.se

Nydiagnosticerad Aspergare som fortfarande drömmer om att bli professionell jockey.

Det kom ett mail

Kategori: Allmänt

Häromdagen kom det ett mail men det har tagit mig ett tag att förstå vad detta egentligen betyder. I mailet stod det så här: "I have checked with Helena and she has confirmed that this year the students are not required to pay the bond in advance, if they drop out of the course or drop out of the apprenticeship (that is, they don’t work for a trainer in England for a minimum of 1 year after the 9 week course) then they will be required to pay £1,500 to the Swedish Jockey Club but they do not need to pay this in advance."
Detta betyder alltså att jag inte kommer att behöva betala någon avgift i förväg utan kan koncentrera mig på att få ihop pengar till min personliga utrustning. Alltså behöver jag inte få ihop lika mycket pengar men det handlar ändå om en del. Förutom det faktum att utbildningen fortgår i alla väder vilket innebär kläder för alla eventualiteter så är det ju en del specialgrejor som krävs. Det såg ni ju i den utrustningslista jag la ut i ett tidigare inlägg.
Nu har jag kollat runt lite. Jockeyutrustning är lite speciell och finns nog egentligen bara att köpa på ett par ställen i Sverige. Närmaste ställe är shopen på Jägersro, men dom har ingen webbshop så jag fick kolla priser i den affär som finns på Täby i Stockholm. Detta var vad jag fick fram: 
Hjälm mellan 1 500 och 2 000 kr
Stövlar mellan 1 500 och 2 000 kr
Handskar 2 par ca 200 kr per styck
Ridbyxor ca 700 kr st
Och dessutom kommer jag att behöva ovädersutrustning som:
Regnställ ca 600 kr
Underställ 2 st ca 500 kr per styck
Om det är någon som har förslag på var man kan få tag på dessa grejor billigare tas detta självklart emot med stor tacksamhet. Tar också gärna fortfarande emot tips på någonstans där jag kan få tag på en billig laptop.
Så här kan du stödja:
Falabella                 100 kr
Shetlandsponny   200 kr
Islandshäst            500 kr
Tinker                  1 000 kr
Arab                      1 500 kr
Br. fullblod         2 000 kr
För den som betalar någon av de tre högsta nivåerna ingår också en träff där jag berättar om mig själv, om skolan och om hur jag tänker mig framtiden. Här på bloggen kommer även en lista med namn och summor att publiceras. Prata gärna med era vänner eller arbetsgivare om det är någon som har lust att köpa en häst. Pengarna kan ni sätta in på mitt konto i Swedbank, clearing 8214-9 nr 353200448-2. Skriv insamling och ert eller företagets namn på inbetalningen. Om vi inte klarar det vill vi ha möjlighet att skicka tillbaks pengarna. Om du vill vara anonym går det också bra. Då skänker vi istället pengarna till en Aspergerförening.

Kommentarer

  • Tina säger:

    Hej! Läser om dig genom din mammas FB och det intresserar mig eftersom vi har samma intresse. Mitt hetaste tips till dig är att söka jobb på något galoppstall fram tills dess att du åker. Du kommer att lära dig HUR mycket som helst och kommer därmed att vara lite mer förberedd inför din utbildning samtidigt som du tjänar lite cash på vägen och viktigast av allt; du kommer in i sporten, början till kontakter osv... Stalltjänst lönen är inte så hög, men det brukar alltid bli lite över. Och finner du inget jobb där, sök ett stalljobb där inriktningen är en annan. Ett stall är alltid ett stall och hästar är alltid hästar. Jag har jobbat i stall i Sverige i 2 år och är sedan 1,5 månad i Tyskland och jobbar hos en av världens främsta dressyrryttare, så undrar du något så bara fråga på!!! Lycka till!

    Svar: Tack för tipset. Har skickat ut lite tentakler och hoppas att dessa ska komma tillbaks med positiva nyheter./Simon
    Simon Lindqvist

    2012-10-18 | 21:54:55
    Bloggadress: http://urtinassynvinkel.blogg.se

Kommentera inlägget här: