lindqvistsimon.blogg.se

Nydiagnosticerad Aspergare som fortfarande drömmer om att bli professionell jockey.

Drömmen

Kategori: Allmänt

Drömmen om en framtid inom galoppen är inte så gammal hos mig. Eftersom jag inte började rida förrän vid 18 års ålder är detta inte möjligt. Men icke desto mindre är det en stark dröm. Yrket innebär hårt arbete och en oerhörd disciplin, något som är bra för en människa med mina svårigheter. Det hela började med att någon i stallet sa till mig att jag hade en kropp som en jockey. Och dessutom brukade min tränare på ridskolan skoja med mig om mina korta stigläder "du rider med jockeyläder" sa hon.
De här kommentarerna satte igång mig och som vanligt blev det en del research av yrket och dess möjligheter. Samtidigt fortsatte jag att rida och den sommaren blev det också en hel del skogsturer med bland annat snabba galopper. Den som inte suttit på en häst och galopperat fram längs en skogsväg kan inte föreställa sig hur detta känns.
Du sitter på en levande varelse på 500 kg som när som helst kan få för sig att stubben du passerar är livsfarlig och kasta sig åt sidan. Hästen är ett bytesdjur och därför ibland ganska oförutsägbar. Men känslan är ändå otroligt häftig. Och då har jag förmodligen ändå bara varit uppe i hälften av den hastighet som proffsen håller när de tävlar.
Besöket på skolan i Newmarket när jag var där på intervju gjorde mig ännu säkrare på att det var där jag hörde hemma. Eleverna på skolan arbetar hårt från tidigt på morgonen till sent på kvällen sex dagar i veckan, söndagen är till hälften ledig. Hästarna måste ju skötas även om det är helg och det är elevernas ansvar. Men det är så jag vill ha det och dessutom får jag jobba med hästar.
Naturligtvis är farten en del av lockelsen i galoppen. Tänk dig att sätta dig på en häst i startburen, känna hur den darrar av förväntan eftersom den vet vad som väntar. Den ska få göra det som den är avlad, uppfostrad och tränad att göra - springa så fort den kan och komma först i mål. När startsignalen går så är det allt eller inget, hästen kastar sig ur buren och jag hörde nånstans att den efter tre galoppsprång har kommit upp i en hastighet av 60 km/h. Jag har inte lyckats får detta verifierat men om det är sant är det en rätt spännande tanke.
Nu stänger jag för idag och hoppas ni har en fortsatt trevlig vecka.
 
Så här kan du stödja:
Falabella                 100 kr
Shetlandsponny   200 kr
Islandshäst            500 kr
Tinker                  1 000 kr
Arab                      1 500 kr
Br. fullblod         2 000 kr
För den som betalar någon av de tre högsta nivåerna ingår också en träff där jag berättar om mig själv, om skolan och om hur jag tänker mig framtiden. Här på bloggen kommer även en lista med namn och summor att publiceras. Prata gärna med era vänner eller arbetsgivare om det är någon som har lust att köpa en häst.. Vi behöver få ihop 18 000 skr. Pengarna kan ni sätta in på mitt konto i Swedbank, clearing 8214-9 nr 353200448-2. Skriv insamling och ert eller företagets namn på inbetalningen. Om vi inte klarar det vill vi ha möjlighet att skicka tillbaks pengarna. Om du vill vara anonym går det också bra. Då skänker vi istället pengarna till en Aspergerförening.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: